Wat is CRM en wat kun je er mee?

Als je een eigen bedrijf hebt krijg je te maken met klanten, collega’s, leveranciers en resellers. Dit valt onder CRM. CRM staat voor customer relationship management. Het is een strategie waarbij je alle relaties en interactie beheert tussen het bedrijf en de klanten. teamleader legt je graag uit wat je met CRM kunt en hoe je het juist moet inzetten.

Software, systeem of strategie?

Als men van CRM spreekt dan gaat het vaak over een CRM-software, ‘-systeem of ‘-strategie. Deze termen behoren eigenlijk allemaal tot het customer relationship management. Want zonder strategie geen software en zonder software geen strategie. Je hebt immers technologische ondersteuning nodig om een strategie te doen slagen. De software helpt je contactgegevens te bewaren en te verzamelen. Dit handmatig doen is bijna geen beginnen aan, vooral als je bedrijf steeds groter. Daarom wordt CRM ook wel klantrelatiebeheer, relatiemarketing of verkoopbeheersysteem genoemd. Het product staat hierbij dus niet centraal maar juist de klant. 

Stappenplan voor een goede CRM

Om een goede CRM-strategie neer te zetten zul je eerst kennis op moeten doen en een aantal dingen moeten uitzoeken. Het is dan handig om een stappenplan te volgen zodat er niks vergeten wordt. Wij hebben een eenvoudig stappenplan opgesteld die je makkelijk kunt volgen:

  • Contactbeheer optimaliseren
  • Doelstellingen
  • Bepaal je succes
  • Iedereen met de neuzen dezelfde kant op

Contactbeheer optimaliseren

Zonder goed CRM-systeem loop je vaak als bedrijf tegen een aantal problemen aan. Denk hierbij aan dat contactgegevens van klanten lastig zijn terug te vinden, je moet contactgegevens handmatig invoeren, je hebt geen inzicht over wat de verkoop oplevert, je hebt geen goed overzicht van de communicatiegeschiedenis of niet iedereen heeft toegang tot de goede klantgegevens. Deze bovengenoemde problemen komen veelal voor als er geen goed systeem is. Het is belangrijk om de behoeften en eigenschappen van iedere klant zo goed mogelijk te kennen. Het is daarom van belang om allerlei gegevens te verzamelen en op te slaan zodat in de toekomst het contact vlekkeloos verloopt. Je zult in de toekomst veel profijt hebben als je het contactbeheer optimaliseert doormiddel van software. Deze software is voor elk bedrijf weer anders. 

Doelstellingen

Het is belangrijk om als bedrijf doelen op te stellen die je wilt behalen met de strategie. Concrete doelstellingen geven je houvast en een richting voor de communicatie tussen het bedrijf en klanten. Je kunt ook een overkoepelend doel opstellen en die opdelen in kleine doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het doel om de loyaliteit van je klanten te verhogen. Deze doelstelling is op te delen waardoor het makkelijker wordt om het na te streven. Het zou best kunnen dat in verloop van tijd de doelstellingen niet meer goed aansluiten. Dit is heel goed mogelijk en doelstellingen zijn er ook om bij te schaven en aan te passen. 

Bepaal je succes

Door goed de statistieken bij te houden kun je zo nagaan of de doelstellingen die je hebt opgesteld behaald worden. Het is handig om te definiëren waar het succes voor het bedrijf ligt. Dit kan bijvoorbeeld kostenbesparing, omzetverhoging of een verhoogde klantwaarde zijn. 

Iedereen met de neuzen dezelfde kant op

Het is van belang om de strategie goed te communiceren binnen het bedrijf. Zo trek je één lijn en zullen er minder fouten worden gemaakt. Informeer het personeel waarom deze strategie zo belangrijk is maar betrek ze er vooral ook bij. Zo maken ze zich het systeem eigen waardoor alles makkelijker zal verlopen. 

Al overtuigd?

CRM een onderdeel maken van je bedrijf lijkt lastig. Maar heb je het eenmaal staan dan scheelt het alleen maar tijd en kosten. Onnodige fouten zijn verleden tijd. Zo optimaliseer je het klantcontact en dit zal bijdragen aan het succes van je bedrijf. 

Reageren is niet mogelijk