Te dik? 71kg/13 jaar/180cm
Ik ben een jongen. 1.80m lang. Net dertien geworden. En ik weeg 71kg. Ben ik te dik? Zo ja, wat kan ik doen om goed af te vallen?
Dik of niet? (13) | 16 jan 2012, 17:55 uur
Hey,
Met je huidige gewicht en lengte zit je precies op de grens van gezond gewicht/overgewicht.
Het advies dat ik jou wil geven, is om er op te gaan letten dat je de komende tijd (zeg het komende jaar, misschien nog iets langer), hetzelfde gewicht blijft houden als dat je nu hebt. In die tijd groei je namelijk wel en hierdoor wordt de verhouding tussen je gewicht en lengte wat beter, waardoor je wat ruimer in de 'gezondgewichtsklasse', komt te zitten. Dit klinkt wat ingewikkeld, maar de gedachte hierachter is: dat als iemand groeit in lengte, met een gelijk blijvend gewicht, diegene eigenlijk slanker wordt per centimeter, omdat bij hem/haar hetzelfde gewicht verdeeld wordt over een langer lichaam. Je slankt dus af, waardoor je dus wat ruimer in de klasse van een gezond gewicht komt dan dat je nu zit, zonder feitelijk te hoeven afvallen (snappie :xD). Deze manier is de gemakkelijkste manier van afslanken. Daar komt bij dat de meeste mensen (ook volwassenen) af willen vallen door hoofdmaaltijden over te gaan slaan (ontbijt, lunch, avondeten), terwijl dit juist de ALLERSLECHTSTE manier van afvallen is.
Hoe zorg je er nou voor dat je je gewicht gelijk houdt de komende tijd: ga jezelf regelmatig wegen (niet iedere dag, dat heeft helemaal geen zin, maar bijv. één keer per week). Zorg dat je dit doet op een vast moment (bijv. iedere zondagochtend voor het ontbijt) en schrijf het resultaat van je weging op in een lijstje, zodat je goed kan vergelijken. Als je dan merkt dat je gewicht is toegenomen de afgelopen week/weken, moet je hier direct voor jezelf actie op ondernemen, zodat je gewicht weer teruggaat naar het gewicht bovenaan het lijstje (je nu huidige gewicht dus). Niet denken van: 'oh die paar honderd gram maakt niet zoveel uit', want als je dat steeds blijft denken, blijf je dus niet op je huidige gewicht en word je dus toch gewoon steeds een stukje zwaarder (en dan is het effect van je handelen dus weg).
Actie ondernemen op het feit dat je gewicht licht is toegenomen de afgelopen week/weken, kan door de komende week strenger voor jezelf te letten op de hoeveelheid en zwaarte van de extra's/tussendoortjes die je eet. Je wordt immers zwaarder omdat je meer energie tot je hebt genomen dat dat je lichaam die week nodig had. Extra's/tussendoortjes bevatten vaak veel energie en door hier op te bezuinigen kan je dus gemakkelijk de balans herstellen. Nou zou je ook kunnen bezuinigen op je hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten), hier zit immers ook veel energie in. Echter, Dit is ABSOLUUT NIET verstandig, omdat hierin (als het goed is tenmiste) voedingsstoffen zitten, die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen presteren (denk hierbij aan: concentreren, mate van vermoeidheid, kans op ziekte, etc. maar ook zeker of je goed groeit). Zie voor uitleg hierover het andere artikel, waar ik nu al een paar naar verwezen heb.
Ook kan je je hoeveelheid bewegen aanpassen om je gewicht weer terug te krijgen op je nu huidige gewicht. Waarschijnlijk denk bij bewegen meteen aan sporten. Dit kan: sporten is natuurlijk een prima (en ook leuke!) manier om energie te verbranden en hoe meer je sport, hoe meer extra's je ook zou kunnen eten zonder dikker te worden. Het is zelfs zo dat topsporters, die dus elke dag uren en uren trainen, letterlijk moeten bijeten om niet te dun te worden (ook dit is namelijk ongezond). Dit doen ze niet door de hele dag extra's als: chips, koek, cake, chocola, snoep, etc. etc. te eten, daar hebben ze een speciaal poeder voor, maar het principe hiervan is hetzelfde: energieverbruik en energie-inname in balans brengen.
Maar, naast sporten kan je bij bewegen ook denken aan 'het kleine bewegen': de trap nemen in plaats van een lift, een extra blokje omlopen als je naar huis loopt of wanneer je de hond uitlaat (mocht je die hebben), etc. Wanneer je regelmatig met de tram of bus reist, kan je bijv. ook een halte eerder uitstappen dan waar je eigenlijk moet zijn en deze halte vervolgens lopen. Als je dit zowel heen als terug doet, heb je toch mooi twintig minuten bewegen extra te pakken die dag! Dit ´kleine bewegen´ klinkt wat suf, maar is heel effectief om je gewicht mee op peil te houden, kan ik uit ervaring vertellen. Uiteraard is bewegen met/voor een (spel)computer natuurlijk ook goed! Dus als je een Wii, KiNeckt of bijv. Xbox met dansmat hebt, kan deze natuurlijk ook wat langer gebruiken om aan je (extra) beweging te komen!
Mocht je opmerken dat je afvalt tijdens je metingen, kan je natuurlijk denken: dat is mooi dan kan ik iets extra's nemen de komende week. In principe is dit ook zo en als je het voor jezelf als beloning ziet voor je goede handelen de afgelopen weken is dat ook prima, maar zoals ook de rest van mijn verhaal vertelt: zoek ook hierin de balans en sla hier niet in door. Om maar even een voorbeeld te geven: een gewone (kleine) Snicker-reep, bevat bijna driehonderd calorieën. Dat is 12% van de totale energie-inname die een jongen van jouw leeftijd ongeveer nodig heeft (en dan heb ik nog ruim gerekend) en dat allemaal in die ene kleine reep!. Voor het verbranden van de energie die je binnen hebt gekregen van deze ene Snicker-reep, moet je een halfuur intensief sporten of bijna 50 minuten fietsen op redelijk hoog tempo!! Je ziet dus dat een kleine gewichtsafname hier niet tegen opweegt, tenzij je de komende week weer veel gaat bewegen. Mocht je dus opmerken dat je bent afgevallen: gefeliciteerd! Hierdoor kom je sneller tot je doel om wat ruimer in de 'gezondgewichtsklasse' te komen, maar verbind hier niet meteen de conclusie aan dat je dus (veel) meer extra's kan eten de komende week! Zie het als reserve voor een week waarin het wat minder goed gaat. Zo heb je een beetje een buffer en dat voorkomt dat wanneer het een week niet lukt (bijv. in een week met een verjaardag of feestje), je meteen boven je streefgewicht terecht komt.
Nou een heel verhaal weer. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Reageer graag even op mijn verhaal (weet ik ook dat ik het niet voor niets tik ;-)).
Als je nog vragen hebt, hoor ik ze graag.
Succes!!
Groet,
Richard
Richard (20) | 22 jan 2012, 22:24 uur
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ga inderdaad wat meer op mij eten letten! Nogmaals bedankt!!
Dik of niet? (13) | 23 jan 2012, 16:17 uur
wat een verhaal zeg,van die richard
maar wel lief hoor
en ik denk dat je gelijk hebt,
miss ben je een beetje te zwaar maar daar kan je heel gemakkelijk wat aan doen.
ik zeg altijd:meer bewegen, minder eten.
als je dat heel de tijd blijft denken dan help dat echt!
xxxxxxxxx
veel succes als je gaat afvalllen!:)
elise (14) | 23 jan 2012, 18:21 uur